3.5 Hiilitullit

  • Hii­li­tul­lit suo­jaa­vat ko­ti­mais­ta tuo­tan­toa epä­rei­lul­ta kil­pai­lue­dul­ta ja hii­li­vuo­dol­ta.
  • Hii­li­tul­lit ai­heut­ta­vat mer­kit­tä­viä kaup­pa­po­liit­ti­sia ris­ke­jä.
  • Hii­li­tul­lit voi­vat olla vai­kut­ta­via mut­ta kus­tan­nus­te­hok­kuus on ky­see­na­lai­nen.

Hii­li­tul­lit ovat tuon­ti­tuot­teil­le pääs­tö­jen pe­rus­teel­la ase­tet­ta­via yli­mää­räi­siä tul­le­ja. Po­ten­ti­aa­li­ses­ti ne voi­vat hie­man pa­ran­taa il­mas­to­po­li­tii­kan vai­kut­ta­vuut­ta, kus­tan­nus­te­hok­kuut­ta ja oi­keu­den­mu­kai­suut­ta sekä kan­nus­taa mui­ta mai­ta tiu­kem­paan il­mas­to­po­li­tiik­kaan, mut­ta hii­li­tul­lei­hin liit­tyy mer­kit­tä­viä ris­ke­jä.

Hii­li­tul­lien pe­rus­a­ja­tuk­se­na on nos­taa tuon­ti­tuot­tei­den hin­taa, mi­kä­li läh­tö­maa ei hin­noit­te­le pääs­tö­jään tai il­mas­to­po­li­tiik­ka on löy­sem­pää kuin ko­ti­maas­sa. Näin voi­daan teh­dä pääs­tö­jen hin­noit­te­lu ko­ti­mai­sen ja tuon­ti­tuo­tan­non vä­lil­lä yh­den­mu­kai­sek­si.

Hii­li­tul­leil­la voi­daan pyr­kiä suo­jaa­maan ko­ti­mais­ta tuo­tan­toa epä­rei­lul­ta kil­pai­lul­ta. Hii­li­tul­lit hyö­dyt­tä­vät epä­suo­ras­ti myös mui­ta mai­ta, jot­ka to­teut­ta­vat tiu­kem­paa il­mas­to­po­li­tiik­kaa.

Hii­li­tul­lien pääs­tö­jä vä­hen­tä­vä vai­ku­tus pe­rus­tuu osin sa­maan mark­ki­na­me­ka­nis­miin kuin hii­li­vuo­to. Ko­ti­mai­nen pääs­tö­jen hin­noit­te­lu nos­taa ko­ti­mai­sen tuo­tan­non hin­taa suh­tees­sa kil­pai­li­ja­mai­hin, jol­loin osa tuo­tan­nos­ta saat­taa siir­tyä ul­ko­mail­le. Vas­taa­vas­ti hii­li­tul­li nos­taa tuon­ti­tuot­tei­den hin­taa suh­tees­sa ko­ti­mai­siin kil­pai­li­joi­hin, jol­loin tuo­tan­toa saat­taa siir­tyä ko­ti­maa­han. Teo­reet­ti­ses­ti hii­li­tul­lit ovat vaih­toeh­to il­mas­to­po­liit­ti­sil­le hel­po­tuk­sil­le, joi­ta voi­daan myön­tää hii­li­vuo­dol­le alt­tiil­le toi­mia­loil­le (Hoel, 1996).

Vaik­ka teo­rias­sa il­mas­to­po­li­tii­kan kus­tan­nus­te­hok­kuut­ta voi­daan pa­ran­taa hii­li­tul­lien avul­la, si­mu­laa­tio­mal­lit viit­taa­vat, että vai­ku­tus jää pie­nek­si (Böhringer ym., 2012; Helminen, 2017).

3.5.1 Tuontituotteiden hiilisisältö

Hii­li­tul­lien käyt­töö­no­tos­sa käy­tän­nön haas­tee­na on mää­rit­tää, kuin­ka pal­jon ul­ko­mai­sis­ta tuot­teis­ta on syn­ty­nyt kas­vi­huo­ne­kaa­su­pääs­tö­jä. Yk­sin­ker­tais­ten raa­ka-ai­nei­den ku­ten fos­sii­lis­ten polt­toai­nei­den osal­ta hin­noit­te­lu on var­sin suo­ra­vii­vais­ta. Haas­te on kui­ten­kin eri­tyi­sen suu­ri pit­käl­le ja­los­te­tuil­le tuot­teil­le, jot­ka syn­ty­vät mo­ni­mut­kai­sis­sa kan­sain­vä­li­sis­sä tuo­tan­to­ket­juis­sa.

Esi­mer­kik­si au­to­jen ja pu­he­li­mien val­mis­tuk­ses­sa käy­tet­ty­jä kom­po­nent­te­ja val­mis­te­taan mo­nes­sa maas­sa ja mo­nen­lai­sil­la tuo­tan­to­ta­voil­la. Ar­vio täl­lais­ten tuot­tei­den hii­li­ja­lan­jäl­jes­tä on lä­hin­nä suun­taa an­ta­va ar­vio ja pe­rus­tuu pää­osin toi­mia­lo­jen ja ta­va­ra­luok­kien kes­kiar­voi­hin. Tar­vit­ta­vat ti­las­to­tie­dot kan­sain­vä­lis­ten tuo­tan­to­ket­ju­jen ra­ken­teis­ta val­mis­tu­vat useam­man vuo­den vii­veel­lä. Hii­li­tul­lien mää­rit­tä­mi­sen haas­ta­vuut­ta li­sää se, että kan­sain­vä­li­ses­sä kau­pas­sa liik­kuu mil­joo­nia eri­lai­sia ta­va­roi­ta ja pal­ve­lui­ta, joi­den tuo­tan­to­ta­vat muut­tu­vat ala­ti. Sik­si kus­tan­nus­te­hok­kaan ja rei­lun hii­li­tul­lin mää­rit­tä­mi­nen on vai­ke­aa.

3.5.2 Hiilitullit ja protektionismi

Il­mas­to­vai­ku­tus­ten ohes­sa hii­li­tul­leil­la on pal­jol­ti sa­man­lai­sia vai­ku­tuk­sia kuin tul­leil­la ja kau­pan ra­joit­teil­la ylei­ses­ti. Nii­tä voi­daan käyt­tää pro­tek­tio­nis­ti­sen kaup­pa­po­li­tii­kan vä­li­nee­nä (Mehling ym., 2018). Hii­li­tul­leis­ta ker­tyy val­tiol­le tu­lo­ja joi­ta voi­daan käyt­tää mo­nin ta­voin (Grubb, 2011). Sa­mal­la hii­li­tul­lei­hin kyt­key­tyy kaik­ki pro­tek­tio­nis­ti­sen kaup­pa­po­li­tii­kan tyy­pil­li­set ris­kit ku­ten kiih­ty­vän kaup­pa­so­dan uhka.

Mi­kä­li tul­lien seu­rauk­se­na kan­sain­vä­li­nen kau­pan edel­ly­tyk­set heik­ke­ne­vät, se joh­tai­si va­paan kau­pan syn­nyt­tä­mien ta­lou­del­li­sen hyö­ty­jen su­pis­tu­mi­seen. Tuon­ti­tul­lit voi­vat myös hei­ken­tää ko­ti­mais­ten vien­tiy­ri­tys­ten kil­pai­lu­ky­kyä, mi­kä­li ne ovat riip­pu­vai­sia ul­ko­mai­sis­ta tuon­ti­pa­nok­sis­ta. Suo­men kal­tai­sen pie­nen avo­ta­lou­den koh­dal­la ris­kit oli­si­vat eri­tyi­sen suu­ret.